De fleste mindre håndværksvirksomheder, kender til problemet med at det er forskelligt for meget arbejde der er. Om foråret og efteråret er der eksempelvis mange, der gerne vil have lavet renoveringer og lignende. Dette sætter typisk pres på murere, malere, tømrervirksomheder og lignende. Det betyder, at der er mange virksomheder der har problemer med at følge med efterspørgslen. Derfor er der også mange kunder der oplever længere ventetider i spidsbelastede perioder.
Som håndværksvirksomhed har man enten mulighed for at lade kunder vente på, at tiden er der. Man kan også hyre ansatte ind til sæsoner, for herefter at fyre dem, når der ikke længere er arbejde. Dette ses især inden for gartneribranchen, hvor rigtig meget arbejde naturligvis er sæsonbetonet. Det er dog ikke altid det mest motiverende, at have folk ansatte, der ved at de er der for en kort periode.
Endelig er der også muligheden for at bruge vikarer. På den måde kan man nemt skalere sin arbejdskraft efter behov. På den måde kan du udnytte kapaciteten til sit fulde. Du slipper for at have for mange hænder til for lidt arbejde, og du slipper for at have for meget arbejde til for få hænder. Det kan også være, at du har en potentiel opgave, der kræver noget specialistviden, som du ikke har. Her kan det igen være en god ide at hive en ekstern kraft ind i form af en vikar.
Du skal naturligvis benytte et vikarbureau hvor du kan være sikker på, at den arbejdskraft du får, lever helt op til de standarter du har sat for dit firma. Hyrer du vikarer ind der ikke har det nødvendige professionnelle niveau, er du værre stillet, end uden at have en. Det er med andre ord essentielt at vælge et bureau, hvor du stoler på kompetencerne hos vikarerne.