Har din virksomhed en digital strategi?

Har din virksomhed en digital strategi?

Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

Selvom internettet er en helt central del af de fleste virksomheder i dag, mangler mange stadig en digital strategi. Hvis du ikke har et så stort kendskab til digital markedsføring, kan en digital strategi virke unødvendig – men intet kunne være mere forkert.

Det er nemlig helt centralt, at din virksomhed har en digital strategi, hvis du vil have succes med din markedsføring. Ellers risikerer du at skyde med spredehagl, som i bedste fald er spild af penge og i værste fald generer dine kunder.

En digital strategi giver overblik

En digital strategi giver dig overblik over formålet med din markedsføring. Det hjælper dig dels til at bruge ressourcerne så fornuftigt som muligt, dels til at ramme din målgruppe bedre. Hvis du for eksempel er et VVS-firma, er der jo ingen grund til, at du reklamerer til unge kvinder mellem 18 og 22, som bor til leje. Det er nemlig meget lidt sandsynligt, at de nogensinde vil ringe til dig.

Hvad der er din præcise målgruppe, ved du bedst selv. Når du har styr på målgruppen, kan du bedre danne dig et overblik over, hvilke kanaler du skal fokusere på. Dernæst gælder det om at tilpasse dit budskab til hver enkelt kanal. Det er dog vigtigt, at budskaberne fungerer både for sig selv og sammen. For eksempel er det ikke nødvendigvis smart, at en kunde både modtager dit nyhedsbrev og ser reklamer, der er helt magen til på sin Facebookside. Så skaber reklamerne ikke værdi for kunden, men er nærmere generende.

Sådan laver du en digital strategi

En digital strategi betyder blandt andet, at du skal have overblik over, hvad du vil med din digitale tilstedeværelse. Hvad vil du med de forskellige medier, og hvordan opnår du det? Det indebærer en analyse af dine forskellige målgrupper, deres potentiale og ikke mindst hvordan du rammer dem. På denne måde får du overblik over de nødvendige ressourcer, og du kan lægge en specifik indsats der, hvor der rent faktisk er et output.

Hvis du ikke selv har erfaring med dette område eller har en dygtig marketingafdeling, kan det være nødvendigt at hyre et bureau eller en konsulent. Det er en dyr løsning, men du sparer en formue på både din egen arbejdstid og fejlskudte reklamer.